Tips om Dry January 2022 vol te houden

10 Tips om Dry January vol te houden!

Dry January, de maand waarin we even een pauze nemen van alcohol. Ben jij al bezig of overweeg je om mee te doen, maar weet je niet hoe je deze maand succesvol kunt volhouden of waar je moet beginnen? In deze blog lees je 10 praktische tips om Dry January vol te houden.

Wat is Dry January precies?

Na de feestelijke decembermaand ben je misschien klaar voor een frisse start met Dry January: een maand zonder alcohol. Dit is een geweldige manier om je lichaam te laten herstellen. Maak je geen zorgen, je kunt nog steeds genieten van bier! Het aanbod van (bijna) alcoholvrije bieren is enorm gegroeid. In deze blog geven we je 10 tips om Dry January vol te houden en te genieten van smaakvolle alcoholvrije opties.

Alcoholvrij bier kan een uitdaging zijn om lekker te maken, omdat alcohol een belangrijke smaakdrager is. Gelukkig hebben brouwers tegenwoordig technieken ontwikkeld om heerlijke alcoholvrije bieren te creëren. Wil je meer weten over het brouwproces? Lees dan onze blog over bier brouwen in 7 stappen.

Dry january

Heeft Dry January wel zin?

Onderzoek toont aan dat goede voornemens vaak sneuvelen rond 20 januari. Maar wat levert Dry January op voor je gezondheid? Wie tijdelijk stopt met drinken, kan al snel gezondheidsvoordelen merken, zoals beter slapen en meer energie. Een paar weken zonder alcohol geeft je lever en andere organen de kans om te herstellen en vermindert je bewustzijn van je alcoholconsumptie, wat helpt om structureel minder te drinken.

Wees je bewust van de hoeveelheid alcohol die je nuttigt; je zult merken dat het invloed heeft op je lichaam. Veel mensen ervaren gewichtsverlies tijdens Dry January omdat alcohol veel verborgen calorieën bevat. Dit effect blijft echter alleen behouden als je het niet compenseert met andere calorierijke voedingsmiddelen.

Gezonder eten en drinken, evenals voldoende bewegen, maken het leven plezieriger en zorgen ervoor dat je je fitter voelt. Een halfuur wandelen per dag kan al een groot verschil maken.

10 Tips om Dry January vol te houden

Hoe kun je deze maand het beste doorkomen? Veel mensen vinden het lastig om niet te drinken, vooral tijdens een borrel, verjaardag of avondje uit met vrienden. Het kan verleidelijk zijn om een glaasje te drinken, maar laat je niet beïnvloeden door anderen. Het is belangrijk om je eigen keuze voor Dry January te respecteren en te handhaven. Hoe kun je deze uitdagende situaties dan doorstaan? Hieronder vind je 10 tips om Dry January succesvol vol te houden.

1. Wees voorbereid

De eerste van de 10 tips om Dry January vol te houden is om goed voorbereid te zijn, zowel mentaal als fysiek. Mensen in je omgeving zullen je waarschijnlijk vragen waarom je meedoet en of het wel zin heeft. Zorg ervoor dat je een duidelijk en krachtig antwoord hebt dat je volledig ondersteunt. Deze keuze betekent niet dat je een ander persoon bent geworden.

Fysieke voorbereiding is ook belangrijk. Ga je naar een verjaardag waar alcohol wordt geschonken? Neem dan je eigen alcoholvrije drankjes mee, zoals een radler. Zo blijf je trouw aan je besluit en voorkom je verleidingen.

2. Zoek een buddy

Waarom zou je deze uitdaging alleen aangaan? Zoals het gezegde luidt: samen sta je sterker! Zoek een maatje met wie je deze maand doorkomt. Jullie kunnen elkaar motiveren en corrigeren waar nodig, en het wordt een stuk minder saai. Je bent niet de enige die geen alcohol drinkt, wat het makkelijker maakt om vol te houden. Weet je niet wie je moet vragen? Denk aan vrienden, familie, collega’s of je huisgenoot.

3. Word productiever

Een van de grote voordelen van Dry January is dat je productiever bent. Zonder alcohol heb je geen last van katers, wat betekent dat je fris en energiek wakker wordt, klaar om je dag te beginnen. Je zult merken dat je je beter voelt en meer energie hebt om dingen te doen die je altijd al wilde doen.

Nu heb je tijd voor klusjes die je eerder hebt uitgesteld, zoals de zolder opruimen, de kasten schilderen, of andere projecten. Gebruik deze extra tijd en energie om taken aan te pakken die je anders misschien zou uitstellen!

4. Vermijd verleiding

Verleiding kan je voortgang in gevaar brengen. Een avondje naar de kroeg of een feestje waar veel wordt gedronken zijn momenten waarop je sterk moet zijn. Waarom zou je deze verleiding opzoeken? Beloof jezelf om deze maand niet naar de kroeg of feestjes te gaan waar veel alcohol is. Probeer je vrienden te overtuigen om iets anders te doen, zoals een filmavond of een spelletjesavond.

5. Beloon jezelf

Waarschijnlijk heb je nu meer geld over dat je anders in de kroeg zou hebben uitgegeven. Gebruik dit geld om jezelf te belonen. Ga een middagje shoppen, karten, of lekker uit eten. Je kunt het geld natuurlijk ook sparen, maar het is belangrijk om jezelf te belonen voor je goede gedrag. Dit is een van de belangrijkste tips om Dry January vol te houden.

6. Vertel het rond

Laat de mensen in je omgeving weten dat je meedoet aan Dry January. Vertel het aan vrienden en familie die dicht bij je staan. Zo voorkomen ze dat ze je onbewust een schuldgevoel aanpraten. In plaats daarvan zullen ze je steunen en aanmoedigen om vol te houden!

7. Maak er geen groot ding van

Zie Dry January niet als een groot probleem. Hoe groter je het maakt, hoe moeilijker het wordt. Probeer het luchtig te houden en vertel er niet te veel over. Schenk jezelf gewoon een drankje in, de rest hoeft niet te weten dat je gin & tonic zonder gin drinkt, toch?

8. Wees bewust

Normaal gesproken begin je met een drankje te giechelen en voer je diepgaande gesprekken. De volgende dag herinner je je echter weinig van deze gesprekken. Probeer je tijdens Dry January bewust te zijn van wat mensen in je omgeving tegen je zeggen. Luister aandachtig en waardeer hun woorden, zonder dat alcohol je geheugen vertroebelt

9. Luister naar je lichaam

Nu je al goed bezig bent met Dry January, kun je nog beter voor jezelf zorgen. Je voelt je waarschijnlijk fitter en hebt meer energie. Luister naar je lichaam en vraag jezelf af wat het nodig heeft en wat je wel of niet kunt doen. Kies bewust voor gezonde voeding en vermijd ongezonde keuzes. Door beter naar je lichaam te luisteren, zul je je nog beter voelen..

10. Vervang alcoholische dranken

Een van de beste manieren om Dry January vol te houden is door alcoholische dranken te vervangen door non-alcoholische alternatieven. Veel alcoholvrije bieren hebben dezelfde smaak, maar zonder de alcohol. Zo kun je blijven genieten van de gezelligheid terwijl je trouw blijft aan je challenge.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *